Zarząd Łódzkiego Oddziału PTD
składa serdeczne podziękowanie
wszystkim, którzy odpowiedzieli na nasz apel i włączyli się
w organizację Tygodnia Świadomości Dysleksji.
Sprawozdanie z Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji
w Łodzi w roku 2007
W dniach 24 - 29 września 2007 r. z inicjatywy Polskiego Towarzystwa Dysleksji obchodziliśmy w Łodzi po raz piąty Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji.
W ciągu całego tygodnia odbyło się szereg imprez, których celem było zwiększanie świadomości problematyki dysleksji wśród rodziców, nauczycieli, psychologów i pedagogów, pokazanie różnorodnych form terapii oraz uświadomienie znaczenia wczesnej interwencji w zakresie diagnozy i terapii dysleksji.
Jak co roku wszystkie łódzkie poradnie psychologiczno-pedagogiczne, Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii, Poradnia dla Młodzieży oraz niektóre szkoły przygotowały ofertę konsultacji, spotkań i warsztatów.
O akcji informowały łódzkie media: prasa, Radio Łódź, Telewizja TOYA.
Centralnym punktem obchodów było Seminarium w Klubie Nauczyciela "Więcej wiedzieć - skuteczniej pomagać" 26 września trwające od godz. 14.30 do 18.30.
Zaprezentowano na nim następujące tematy:
- Prawa ucznia z dysleksją i ADHD (dr Teresa Wejner).
- Uczeń z dysleksją i ADHD w szkole i w domu (dr Teresa Wejner).
- Podstawy nauki czytania i pisania - profilaktyka i terapia (Danuta Gmosińska, Violeta Woźniak).
- Dysleksja a trudności w nauce matematyki (Joanna Wójcicka , Dorota Miązek).
- Pokonywanie trudności w nauce matematyki (Dorota Kochańska).
- Dysleksja w nauce języków obcych (Urszula Kujawska).
Uczniowie LXIV LO wraz ze swym opiekunem panią Iwoną Pietrzak podzielili się doświadczeniami z przebiegu akcji "Czytamy razem", którą od marca 2007 realizują na terenie Szkoły Podstawowej nr 149.
Na spotkaniu miało również miejsce wręczenie nagród laureatom III edycji Konkursu Literackiego dla uczniów z dysleksją "I ty możesz zostać Andersenem" organizowanego przez Bożenę Czembrowską i Annę Jędrych - polonistki z Gimnazjum nr 5. Dwie z nagrodzonych prac zostały odczytane dla zebranych osób przez uczniów LXIV LO.
Seminarium towarzyszyły stoiska z publikacjami i pomocami terapeutycznymi (wydawnictwo Edukacyjne RES POLONA i Księgarnia "LITERA") oraz prezentacja oferty szkoły językowej LLOYD WOODLEY, która chce zorganizować naukę języka angielskiego dla uczniów z dysleksją.
Dziękujemy placówkom, które zechciały przesłać nam sprawozdanie z podjętych działań.
Poniżej przedstawiamy nadesłane informacje:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1
w Łodzi, ul Hipoteczna 3/5
27 września nasza poradnia była otwarta dla osób, które zechciały skorzystać z konsultacji bez potrzeby wcześniejszego umawiania się.
W tym dniu odbyło się także spotkanie dla rodziców dzieci dyslektycznych "Lepiej rozumieć-skuteczniej pomagać'. Spotkanie, w którym wzięło udział 23 rodziców poprowadziły: Danuta Gmosińska i Violeta Woźniak.
Na spotkaniu przedstawiono rodzicom informacje dotyczące specyfiki dysleksji w trzech sferach: umysłu, ciała i emocji zarówno od strony trudności, jak i mocnych stron.
Zapoznano rodziców z właściwymi metodami postępowania, a każdy z uczestników otrzymał "Katalog rodzicielskich zachowań" oraz ulotki dotyczące pomocy dziecku z dysleksją.
Ponadto przedstawicielki naszej poradni aktywnie uczestniczyły w Seminarium w Klubie Nauczyciela prezentując tematy: Podstawy nauki czytania i pisania - profilaktyka i terapia (Danuta Gmosińska, Violeta Woźniak) oraz Dysleksja w nauce języków obcych (Urszula Kujawska).
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 2
w Łodzi, ul. Motylowa 3
W ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji zespół ds. dysleksji w składzie; mgr J. Kołada - Adamiak, mgr A. Pietrzak, mgr D. Staniszewska - zaproponował przybliżenie problemu zjawiska dysleksji w różnych formach. Były to między innymi: warsztaty, prezentacja, spotkania i konsultacje . W/w zadania prowadzone były na terenie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 2 w Łodzi przy ul. Motylowej 3.
W środę (26.09.2007 r.) rozpoczęliśmy swoje działania od punktu konsultacyjnego dla rodziców dzieci z dysleksją rozwojową. Były to konsultacje indywidualne, prowadzone przez mgr J. Koładę - Adamiak, z których skorzystały 3 osoby.
Następnie odbyła się prezentacja multimedialna zatytułowana ; " Minimum wiedzy - maximum pomocy" - skierowana dla rodziców dzieci 6, 7 letnich, dotycząca podejmowania działań pomocowych dzieciom z trudnościami w czytaniu i pisaniu; etap edukacyjny i przygotowanie przedszkolne, przygotowana przez mgr D. Staniszewską i mgr A. Pietrzak.
Po prezentacji rodzice mogli zapoznać się z wydawnictwami i materiałami pomocniczymi do pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu oraz indywidualnie porozmawiać. W tym spotkaniu uczestniczyło 11 osób.
W piątek (28.09.2007 r.) odbyły się warsztaty na temat "Jak pomóc dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu" przygotowane przez mgr A. Pietrzak i mgr D. Staniszewską. Podczas tych zajęć zostały udzielone rodzicom konkretne wskazówki do pracy z dziećmi podczas codziennych zajęć w domu. Później odbyło się spotkanie informacyjne dla rodziców dzieci ze stwierdzona dysleksją oraz indywidualne konsultacje. W piątkowych spotkaniach udział wzięło 7 osób.
Podczas rozmów z rodzicami , konsultacji czy spotkań, przekazywane zostały różne materiały m.in. ulotki dotyczące zagadnienia dysleksji opracowane przez członków zespołu ds. dysleksji, materiały opracowane przez CMPP-P.
Wszystkie zamierzone przez nas działania udało nam się zrealizować. Z proponowanych przez nas spotkań, warsztatów czy konsultacji skorzystało w sumie 21 osób. Podczas całego tygodnia prowadzone były diagnozy i również przy tej okazji udzielane były informacje na temat metod i form pracy z dzieckiem z dysleksją. Nasze propozycje cieszyły się zainteresowaniem.
Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 4
w Łodzi, Al. Piłsudskiego 101
W ramach Tygodnia Świadomości Dysleksji (24 -29. 09.2007r.) w naszej placówce odbyły się następujące spotkania:
wtorek 25.09.2007r.
Warsztaty "Choreoterapia- wyzwalanie aktywności twórczej poprzez taniec i ruch"
Dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, rodziców i osób zainteresowanych.
Warsztat obejmował:
- wprowadzenie do choreoterapii,
- tradycyjne tańce różnych kultur drogą do integracji w grupie i koordynacji ruchowej,
- proste ćwiczenia rytmiczne integrujące ciało i umysł.
Zgłosiło się 17 chętnych , skorzystało 10 osób.
czwartek 27.09.2007r.
Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się interaktywna gra terenowa dla uczniów klas III-VI na terenie poradni zatytułowana " Na tropie gżegżółki".
W zabawny i aktywny sposób dzieci poznawały zasady ortograficzne wędrując po różnych krainach ortograficznych, po zakamarkach poradni). Wykorzystując wszystkie zmysły tropiliśmy tajemniczą gżegżółkę.
Rodzice w tym czasie mogli się zapoznać z metodami pracy z dzieckiem dyslektycznym, wydawnictwami, materiałami pomocniczymi. Obejrzeli prezentacje multimedialną jak organizować pracę z dzieckiem dyslektycznym i prezentację kart ortomagicznych (film- wydawnictwa Operon), zapoznali się z metodą Dennisona itp.
Wszyscy byli bardzo zadowoleni z takiej formy aktywności. W grze uczestniczyło 40 dzieci i podobna ilość rodziców.
Będziemy powtarzać tego typu akcje.
Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 5
w Łodzi, ul. Kopernika 40
Dnia 26 września 2007 roku w godz. od 15.00 do 18.00 zespół do spraw dysleksji zorganizował w poradni Dzień Otwarty podczas, którego odbyły się:
- Porady psychologiczne dla rodziców dzieci dyslektycznych.
D. Bukowczyk udzieliła porady matce ucznia V klasy Szkoły Podstawowej Nr 137, odnośnie procedur diagnostycznych i wydawania opinii o dysleksji. - Warsztat pt. "Czy moje dziecko jest dyslektykiem" - co rodzice powinni wiedzieć na temat diagnozy problemu.
Na warsztat zgłosiła się matka ucznia III klasy Szkoły Podstawowej Nr 40 z problemami w czytaniu i pisaniu, która podejrzewa u syna dysleksję rozwojową. M. Chmielewska omówiła z mamą zagadnienie ryzyka dysleksji rozwojowej. - Prezentacja metod pracy i pomocy dydaktycznych stosowanych w pracy z dziećmi dyslektycznymi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Na prezentację zgłosiła się matka z synem z III klasy Szkoły Podstawowej Nr 40 z problemami w czytaniu i pisaniu. D. Kuszewska przekazała szczegółowe metody nauki zasad ortograficznych z zastosowaniem ich w czasie pisania. Omówiła ćwiczenia kształtujące nawyk autokontroli oraz zaprezentowała sposoby zachęcania do czytania i czytania ze zrozumieniem. - Prezentacja metod pracy i pomocy dydaktycznych stosowanych w pracy z dziećmi dyslektycznymi w starszym wieku szkolnym.
Na prezentację zgłosiła się matka ucznia IV klasy Szkoły Podstawowej Nr 44 z poważnymi problemami w ortograficznym pisaniu. M. Pabijanek udzieliła szczegółowych wskazówek i instrukcji do pracy z chłopcem nad kształtowaniem nawyku poprawnego pisania i przyswajania zasad poprawnej pisowni. Ponadto zostały matce zaprezentowane pomoce dydaktyczne ułatwiające naukę ortografii. Wskazano również odpowiednią literaturę i wydawnictwa naukowe.
Na Dzień Otwarty do poradni zgłosiły się 4 matki (w tym jedna z synem). Dwie z nich o ofercie poradni dowiedziały się ze szkoły (SP 40), jedna z plakatu zamieszczonego w poradni, jedna z informacji przeczytanej w prasie.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 6
w Łodzi, ul. Rzgowska 25
Podczas obchodów Tygodnia Świadomości Dysleksji w dniach od 24.09. 2007 do 28.09. 2007 na terenie naszej placówki odbyło się szereg spotkań. Każda forma pomocy spotkała się z ogromnym zainteresowaniem i uznaniem ze strony Rodziców. Zaproponowana tematyka spotkań spełniła oczekiwania Rodziców. Wszystkie spotkania odbyły się w zaplanowanym czasie, uczestniczyło w nich wielu rodziców.
Charakterystyka poszczególnych spotkań i ich omówienie:
- "Trudności z ortografią - jak pracować z dzieckiem w domu. Warsztaty skierowano do rodziców gimnazjalistów, zaprezentowano zainteresowanym rodzicom ćwiczenia pomocne w pokonywaniu trudności ortograficznych. Uczestniczyło 6 osób.
- "Program edukacyjno-terapeutyczny ortograffiti- kompleksowy pomocy uczniom z dysleksją"- na zajęciach został przedstawiony system pracy oparty na programie Ortograffiti ukazujący praktyczne zastosowanie programu w warunkach domowych. W spotkaniu uczestniczyło 12 osób, co świadczy o ogromnej potrzebie organizowania tego typu zajęć wspierających praktyczną naukę zasad ortografii.
- "Czytam, piszę, liczę". Rodzice uczestniczący w spotkaniu poznali szereg gier i zabaw rozwijających umiejętności czytania, pisania i liczenia. Uczestniczyło 8 osób.
- "Program Zippiego" na spotkaniu przekazano rodzicom informację o istocie rozwoju emocjonalnego-społecznego oraz o postawach wspierających prawidłowy jego przebieg. Uczestniczyło w nim 7 rodziców. Wyrazili oni ochotę uczestniczenia swoich dzieci w Programie.
- "Od wierszyka do literki" - prowadzonym Metodą Dobrego Startu - na spotkaniu został omówiony program " Od wierszyka do literki" prof. Bogdanowicz. Celem spotkania było pokazanie rodzicom możliwości efektywnego wykorzystania metody w warunkach domowych. Poprzez pokazanie szeregu ćwiczeń ukazano proces poznawania określonej litery. Przygotowany zestaw materiałów również w formie audiowizualnej ukazał szereg możliwości sposobów nauki liter. Każdy z 8 rodziców otrzymał zestaw materiałów do pracy w domu: schemat postępowania przy utrwalaniu liter, wzory liter do polisensorycznego poznawania, oraz karty ćwiczeń z daną literą. Spotkanie uświadomiło rodzicom konieczność, wielozmysłowego uczenia się liter u dzieci, które mają trudności w ich nauce i spowodowało, iż każde działanie rodzica, - gdy jest on świadomy podejmowanych działań, może przyczynić się do efektywnego uczenia się. Każdy z rodziców został poinformowany o możliwości konsultacji na terenie PPP.
Zostały również zorganizowane konsultacje z psychologiem, podczas których każdy z mógł odbyć indywidualną rozmowę na temat swojego dziecka. Każdy z rodziców miał możliwość wypełnienia i omówienia trudności szklonych dziecka związanych z nauka czytania i pisania poprzez wypełnienie Skali Ryzyka Dysleksji. Zgłosiło się 2 rodziców.
Wszystkie spotkania spotkały się z zainteresowaniem ze strony rodziców, co umacnia nas w przekonaniu o konieczności podejmowania tego typu działań.
Szkoła Podstawowa nr 139
w Łodzi, ul Giewont 28
W naszej szkole po raz trzeci odbywały się obchody ETŚD. W tym roku obchody odbyły się 25.09.2007r. w godz.16.30-19.00 pod hasłem: "Odkrywamy swoje mocne strony".
W spotkaniu uczestniczyło 30 dorosłych osób (głównie rodziców ) i tyle samo dzieci, łącznie mieliśmy prawie 60 gości.
W czasie spotkania prezentowali swoje umiejętności dyslektycy z naszej szkoły. Odbyła się wystawa prac plastycznych i pokaz gry na instrumencie. Dużym zainteresowaniem cieszyły się wszystkie przedstawione wcześniej w programie na ten dzień punkty.
Rodzice poszerzyli swoje wiadomości nt. :"Jak pracować z dzieckiem mającym trudności w nauce ?" , "Jak odkryć mocne strony swoich pociech?" .
W/w informacje były przekazywane w czasie wykładu połączonego z prezentacją multimedialną i warsztatów umiejętności pedagogicznych ,m.in.: "Techniki skutecznego uczenia "i "Arterapia dla każdego".
Wszyscy uczestnicy otrzymali materiały edukacyjne i mieli możliwość indywidualnych konsultacji z pedagogiem szkolnym , psychologiem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4, logopedą i specjalistami z zakresu terapii pedagogicznej.
Organizatorką i koordynatorką obchodów w SP 139 była Katarzyna Zatorska., a w przygotowanie imprez włączyło się wiele osób ze szkoły oraz przedstawiciel firmy "LEADER SCHOOL" oraz PPHU"GART"