POLSKIE TOWARZYSTWO DYSLEKSJI
Oddział w Łodzi
90-007 Łódź Plac Komuny Paryskiej 6
tel. 042/ 639 92 85
Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją to szkoła:
- w której uczeń z dysleksją otoczony jest wsparciem i zrozumieniem,
- w której nauczyciele wyposażeni są w odpowiednią wiedzę i umiejętności w dziedzinie dysleksji,
- w której rodzice uczniów z dysleksją mogą liczyć na pomoc i wsparcie w pokonywaniu trudności i
jak najpełniejszym rozwijaniu ich dzieci.
Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją powinna spełniać następujące standardy:
- Dzieci klas 0-II są badane pod kątem ryzyka dysleksji.
- Liczba uczniów z opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej jest wyższa niż 8% ogólnej
liczby dzieci w szkole, (ponieważ statystycznie jest to 10-15%).
- Szkoła oferuje różnorodne formy pomocy uczniom ryzyka dysleksji i uczniom ze stwierdzoną dysleksją (zajęcia
terapii pedagogicznej, inne zajęcia terapeutyczne zespołowe i indywidualne).
- Szkoła współpracuje z rodzicami uczniów dyslektycznych (konsultacje, wskazówki, warsztaty,
prelekcje, pokazy, grupy wsparcia itp.).
- W szkole znajduje się odpowiednio wyposażony gabinet terapii pedagogicznej.
- Nauczyciele posiadają kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej {standard mierzony stosunkiem
liczby nauczycieli z kwalifikacjami do liczby uczniów).
- Wewnątrzszkolny system doskonalenia nauczycieli inspiruje nauczycieli i przygotowuje do zajęcia się
problematyką ucznia z dysleksją i z ryzyka dysleksji (wskaźnikiem jest liczba szkoleń rady pedagogicznej w tym zakresie
w ostatnich dwóch latach szkolnych oraz indywidualne szkolenia nauczycieli).
- Szkoła posiada w zbiorach biblioteki publikacje z zakresu dysleksji (książki, poradniki, artykuły, filmy itp.).
- W szkole jest osoba pełniąca funkcję koordynatora do spraw dysleksji (osoba ta jest rzecznikiem
ucznia z dysleksją, służy pomocą i wskazówkami nauczycielom i rodzicom).
- W wewnątrzszkolnym systemie oceniania uwzględnione są formy i sposoby dostosowania oceniania do
potrzeb i możliwości uczniów z dysleksją.
- Nauczyciele dostosowują wymagania edukacyjne do potrzeb i możliwości uczniów dyslektycznych.
- Uczniowie z dysleksją znają swoje prawa i obowiązki.
- Uczniowie z dysleksją mogą rozwijać swoje mocne strony i talenty.
- Szkoła proponuje uczniom i rodzicom programy, inicjatywy i inne formy wspierania.
Poszczególne standardy będą oceniane na podstawie ankiet wypełnianych przez szkoły oraz wymaganych załączników.
Ankiety będą do obioru przez zainteresowane szkoły w kwietniu 2008.
Zapraszamy szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne publiczne i niepubliczne.