Danuta Gmosińska, Violeta Woźniak
„Literowe komnaty czyli magiczne sposoby na naukę pisania i czytania”
„Literowe komnaty” to książka dla dzieci, które rozpoczynają poznawanie liter bądź mają trudności w nauce czytania i pisania. Powstała na bazie doświadczeń autorek pracujących w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Łodzi i zajmujących się m.in. dziećmi z dysleksją. Może być wykorzystywana przez nauczycieli jako podręcznik pomocniczy w przedszkolach i pierwszych klasach szkół podstawowych, a także przez rodziców, którzy chcieliby wprowadzić swe pociechy w świat liter. Książka została tak opracowana, że dorosły pomagający dziecku wcale nie musi być fachowcem. - Wystarczy, że będzie trzymał się poleceń w żółtych ramkach, a uniknie błędów - zapewnia Voleta Woźniak.
Autorki wybrały bardzo atrakcyjną, baśniową formułę. Dziecko - razem z bohaterami książeczki Polą i Kubą - wędruje po zamku pełnym tajemniczych zakamarków. Odwiedza komnatę egipską, komnatę snu, komnaty wróżki Uli i kompozytora Nuletto. Widzi lustra, w których nic się nie odbija, i odczytuje sekretne zaklęcia, pozwalające posuwać się naprzód. Nie wolno mu omijać zadań ani skakać po książeczce. - Proponujemy zabawę z czytaniem - mówi Danuta Gmosińska. - Poza pisaniem po śladzie i w tzw. leniwej ósemce, przygotowałyśmy rebusy, kolorowanki, zagadki, ćwiczenia z odnajdywaniem różnic na pozornie identycznych obrazkach. Dzięki temu kształcimy integrację wzrokowo-słuchowo-ruchową.
Dodatkową atrakcją są naklejki z obrazkami, które należy wkleić w odpowiednim miejscu. A na zakończenie czeka na dzieci szyfr. Żeby go odczytać, w miejsce rysunków trzeba wstawić właściwe litery.
Warto zwrócić uwagę, że autorki uczą czytania sylabowego, a nie składania głosek; dzięki temu dziecko od początku widzi wzór wyrazu. Opierają się też na zasadzie fonetycznej, dbając o zgodność zapisu słowa z jego brzmieniem. - W pierwszym etapie nauki nie należy wprowadzać chaosu informacją, że słowo, które dziecko słyszy jako „kfiat”, piszemy „kwiat” - tłumaczy Voleta Woźniak.
Ćwiczenia można kupić m.in. w księgarni wydawnictwa Res Polona (ul. Gdańska 80). Ich druga część - poświęcona poznawaniu dwuznaków i zmiękczeń - ukaże się pod koniec roku.
Źródło:Gazeta Wyborcza Łódź - autor recenzji Katarzyna Rakowska
"Literowe komnaty"
W trakcie swojej wieloletniej pracy terapeuty pedagogicznego miałam okazję zapoznać się z książką "Literowe komnaty". Przekonałam się, że jest to nieoceniona pomoc dydaktyczna, zarówno dla nauczycieli, jak i rodziców, ponieważ ułatwia dzieciom poznanie liter w niezwykle atrakcyjny oraz nowatorski sposób. Przemierzając baśniowe komnaty razem z bohaterami, Polą i Kubą, mali uczniowie mogą poprzez zabawę przyswajać litery i rozwijać koordynację wzrokowo - słuchowo - ruchową.
Książka może być pomocna zarówno w terapii pedagogicznej, nauczaniu początkowym, jak i rodzicom, którzy pragną samodzielnie wspierać swoje dzieci w procesie poznawania lub utrwalania liter.
Z mojego doświadczenia wynika, iż uczniowie bardzo chętnie wykonywali kolejne ćwiczenia (niekiedy wręcz próbując wyprzedzać czytane przeze mnie polecenia), nabywając po drodze umiejętność czytania metodą sylabową, aby na koniec roku szkolnego z dumą przeczytać mi czytankę, zamieszczoną na końcu książki. Niebywałą atrakcją "Literowych komnat" jest również możliwość wklejania tematycznych naklejek, po zrealizowaniu ćwiczeń z danego rozdziału.
W tej niezwykle kolorowej, bogatej w różnorodne ćwiczenia i zabawy książce każde dziecko znajdzie coś dla siebie.
Autor recenzji:
Magdalena Wilkowska
Terapeuta pedagogiczny
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Warszawie