Danuta Gmosińska
Propozycje dla ucznia - jak doskonalić umiejętność poprawnego pisania
Przede wszystkim podejmij decyzję: Chcę pisać poprawnie.
Powtórz to zdanie kilka razy i zaobserwuj czy mówisz je z przekonaniem.
Zastanów się, dlaczego chcesz osiągnąć taki cel. Jakie możesz odnieść korzyści z jego realizacji?
Gdy już wiesz na pewno, że warto podjąć trud, aby pisać coraz poprawniej, zapoznaj się z zamieszczonymi tu propozycjami.
Wybierz tę, która najbardziej ci odpowiada. Stosuj ją systematycznie, to znaczy 3-4 razy w tygodniu. To niezbędny warunek sukcesu. Nie musisz poświęcać wiele czasu. Wystarczy 15 minut za każdym razem.
Upewnij się, czy masz w domu słownik ortograficzny i zbiór zasad pisowni. Trzymaj je zawsze pod ręką.
Przypomnij sobie alfabet.
Skarbiec
- Poproś rodzica lub inną chętną do współpracy osobę o jak najczęstsze sprawdzanie twoich zeszytów.
Powinna ona zamalować korektorem znalezione błędy.Do ciebie będzie należało ich poprawienie. Skorzystaj ze słownika, aby upewnić się, jaka jest ich prawidłowa pisownia. - Następnie zapisz te wyrazy w swoim ORTOGRAFICZNYM SKARBCU czyli w specjalnie do tego przeznaczonym zeszycie, w
którym obok wyrazu spróbujesz wyjaśnić jego pisownię.
Jeśli wyrazów, w których popełniłeś błąd jest zbyt wiele, wybierz spośród nich kilka.
Trudność ortograficzną w wyrazie należy wyróżnić kolorem.
Możesz każdą z trudności oznaczyć innym kolorem.Oto przykład:
ładunek końcówka - unek wzór ó : o (wzory) przerwa rz po spółgłosce p pszczoła wyjątek odważny ż : g (odwaga) - Jak najczęściej (nawet codziennie) przeglądaj zawartość swojego SKARBCA to znaczy czytaj zapisane w nim wyrazy. Na koniec tygodnia zapisz wyrazy, które udało ci się zapamiętać.
Gdy będziesz pracował już długo i w twoim skarbcu znajdzie się już wiele wyrazów, czytaj te z ostatnich tygodni, a do poprzednich zaglądaj od czasu do czasu. - Co pewien czas poproś rodzica o podyktowanie kilkunastu wyrazów z twojego SKARBCA.
Każdy prawidłowo zpisany wyraz to twój sukces
Własna korekta
Proponuję ci pisanie z pamięci. Oto kolejne kroki:
- Wybierz zdanie do napisania - może pochodzić ze zbioru dyktand, twojej ulubionej książki lub czasopisma.
- Przeczytaj wybrane zdanie kilka razy, aż je zapamiętasz.
- Zakryj zdanie i zapisz je w zeszycie.
- Sprawdź, czy nie popełniłeś błędu. Porównuj wyraz po wyrazie.
- Przeczytaj wybrane zdanie kilka razy, aż je zapamiętasz.
- Jeśli znajdziesz pomyłkę, popraw ją kolorowym flamastrem /nie używaj czerwonego koloru/. Zrób to tak, aby błąd przestał być widoczny
- Poprawione wyrazy zapisz jeszcze raz pod spodem.
Powtarzaj te kroki przy kolejnych zdaniach. Napisz tyle, ile zdążysz w ciągu zaplanowanego czasu.
Słownik - mój przyjaciel
Wybierz sobie trudność ortograficzną, od której zaczniesz. Przypomnij sobie zasady pisowni z tą trudnością. Narysuj tabelkę z zasadami. Otwórz słownik. Zaczynając od litery "a", wyszukuj wyrazy z wybraną trudnością. Zapisuj je do odpowiednich rubryk tabeli. Każdego dnia prześledź tyle wyrazów, ile zdążysz w zaplanowanym czasie. Jak najczęściej czytaj zapisane przez siebie wyrazy. Spróbuj odkryć pewne pomocnicze reguły.
Oto przykład dotyczący pisowni wyrazów z „rz”
Litera alfabetu | rz : r | rz po
spółgłoskach: p, b, t, d, g, k, ch, j, w |
w zakończeniach: -arz, -erz, -mierz, -mistrz |
nie objęte zasadami |
---|---|---|---|---|